søndag den 6. marts 2011

Where does it come from?

Inspiration er fedt. Det kan fås mange steder fra, og man behøver ofte ikke engang at lette sin røv for at få den.

Af Anna Brynskov

Ideer opstår ud fra inspiration (som noget jo bliver, når det har inspireret nogen). Det er derfor, det er så fedt, at vi er mennesker – og ikke dyr, altså. Bliver dyr inspireret? Det kan godt være, de gør det, men de gør det i hvert fald ikke på et lige så avanceret plan som os mennesker. Alle videnskaber er baseret på andre videnskaber. Gad vide, hvad det startede med. Men jeg vil i virkeligheden snakke om, hvilken inspiration, det er, der har skabt ideen. Faktisk en meget simpel form for inspiration, nemlig hvad 'en som mig's musikinspiration er. Måske kan det inspirere dig, der sidder og læser det her :)

Min musikhistorie:

For et par år siden fik jeg en radio i julegave, og indtil da havde jeg aldrig rigtig tænkt over musik. Selvfølgelig havde mine forældre spillet Beatles i stuen, og jeg havde da også dan­set rundt til Black Eyed Peas og endda været med i Les Misérables. Men det, at lytte til musik bevidst, er altså noget helt andet.
   Radioen blev min indgang til musikkens verden. Jeg begyndte at høre meget The Voice, for det gjorde mange i min klasse også. Musikken, som blev spillet på denne station, var også over­sku­elig, eller … ligesom nem at komme til. Så skiftede jeg skole.
   Her var mange ting anderledes på måder, jeg først har opdaget senere hen. Fx var det her lidt pinligt at have været til Britney Spears-koncert, og at være mainstream var i det hele taget bare ikke noget, man skulle være. Heldigvis ville mine nye klasse­kam­merater med glæde ”lære” mig, hvad ”rigtig” god musik var. Jeg lånte en masse forskellige cd'er af dem og snakkede i det hele taget med rigtig mange forskellige mennesker om, hvad de mente ”god” musik var. Jeg begyndte at kunne se en sammenhæng mellem alle musikkens aspekter og at finde ud af, hvad for noget musik, der i virkelig­heden tiltalte mig.

Sådan noget skal selvfølgelig holdes ved lige, og der kommer et tidspunkt, hvor det bliver for lidt kun at have én inspirationskilde.

Sidste sensommer kom der en ny café i Århus (Stardust – mega fedt pladested, btw, og nu vi er i gang: Løve's pladebutik ved Nørreport er også nice), og den skulle jeg selvfølgelig tjekke ud. Det var her, jeg første gang så Soundvenue-magasinet. Det var et musikblad, og jeg var på det tidspunkt meget tørstig efter ny musikviden, så jeg blev nødt til at bruge de 60 kr. bladet nu engang kostede på det. Jeg fik sågar lavet mig en bruger på deres website (og jeg skulle nu kun betale 50 kr. pr. blad + jeg fik en sampler månedligt med 10 ”in” numre. Way to go!). Soundvenue fik mig til at tænke på Gaffa, som jeg godt kendte, som jeg var faldet nogle gange over på nettet, men som jeg aldrig rigtig havde dyrket at læse – det fik jeg også fat i. Lidt billigere (0 kr.).

Det er god, månedlig basis-musikviden for mig. Så supplerer jeg med wikipedia, youtube og myspace og hvad jeg ellers finder gennem google's søgefelt – blogs o.lign. Jeg følger også med i, hvad der står på P3s musiksider og www.nme.com (”First For Music News”). Events hører jeg for det meste om gennem facebook – En meget god grund til at have facebook!

Udover alt det jeg læser (og det er nu ellers ikke så lidt), snakker jeg med en masse forskellige men-nesker om alverdens dele af og former for musik.

Gode magasiner
Soundvenue
Gaffa
Spin (fra USA)

Gode websites
www.nme.com (world wide music news)
www.guardian.co.uk/music (British music news)
www.dr.dk/p3/musik (nogle danske musiknyheder)
www.gaffa.dk (danske musiknyheder)
www.soundvenue.com (danske musiknyheder)
www.ibyen.dk (danske musiknyheder fra Politiken)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar