fredag den 29. april 2011

Music of the week #4 - Emma Acs, The Weeknd mf.

By Anna B.

Yoo, så er der nyt music of the week.

Jeg ligger her med feber ... Men sangen er god. Med melodisk klokkespil – med inspiration fra "melodiernes årti", som hun selv kalder de psykedeliske 60'ere. Hun har en mærkelig nasal stemme, men det giver en særlig effekt. Hun kommer til SPOT-festival i Århus (rebelsk at skrive det med Å!). Der kommer bare flere og flere bands til den festival – man bliver nødt til at komme.

De kommer til NorthSide Festival: En mand og en kvinde fra Toronto. Jeg er sikker på, jeg havde hørt den her sang før, men hvor, aner jeg virkelig ikke. Den gennemgående keyboard-melodi er meget karakteristisk, og jeg synes også, den er noget af det bedste ved sangen. Den fortæller en stor del af sangen helt selv. Resten er lag af tåge, der indramme sangen. Emmer af mystik. -- Jeg tror aldrig, jeg har været til en ægte elektronisk koncert, så jeg skal helt klart høre dem her på NorthSide.

Kanye West – POWER (varer rigtigt 5 min.)
Det album (My Beautiful Dark Twisted Fanatasy) har simpelthen fået så gode anmeldelser – af ALLE! Jeg synes også sangene derpå er bedre end en masse andet rap. Især POWER kan jeg godt lide. Koret i baggrunden, som jeg hører syngende "power", lyder fedt som kontrast til hans rap. Det kan godt være, det er meningen, men jeg synes, det virker som om, der er nogle overgange, der ikke er klippet helt ordentligt. Det kan være, det er meningen, det skal give et indtryk af, at sangen er mere rough, altså usleben. Budskab: Verden er usikker, som kløvet i to, kan ikke finde sig selv. Centralt problem ... endnu.

En af Vinnie Whos bedste sange. Det er så ærgerligt, at man ikke bor i København, hvor man i aften kunne komme ind og høre ham i Tivoli sammen med Lucy Love og Fallulah. Jeg må bare vente til d. 28. maj, hvor jeg måske tager ind på Studenterhus Århus og hører ham, hvis ikke jeg har for mange tømmermænd fra sidste skoledag dagen før.

Sangen er cool, ligesom resten af hans album, men jeg synes det er den bedste sang på albummet. Congas-introen er alt for vild! :-) Ondskaben eller skepsisen sniger sig ind: "Why did you never feel my pain? An accident or will?". Hmm. Hans stemme er virkelig mærkelig og skaber en helt særlig stemning. Stemmen er faktisk meget afgørende. Og så er det mærkeligt og fedt, at sangen er disco-agtig. Det forstærker glæden i den truende sang.

Normalt er det ikke lige sådan noget musik, jeg hører og godt kan lide, fordi det er lidt for ... Smertende? Men den her sang kan jeg godt lide. Den er melodisk. Jeg synes ofte, musik mister gnisten, hvis den er for lidt melodisk. Jeg er blevet "bedre" til at høre umelodisk musik. The Weeknd er en R&B-sanger fra Toronto, der i 2010 kom med en meget anderledes lyd. D. 21. marts 2011 udgav The Weeknd hæmningsløst et mixtape med ni numre – mange af dem om overdreven stofbrug og grafiske seksuelle handlinger. Det her nummer er efter min smag det bedste af dem. Gennemført. Du kan downloade mixtapet på deres hjemme-side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar